Post
autor: Lawenda » 16 mar 2017, 11:36
NA „WAKACJACH Z SYCHAREM” W MIKOSZEWIE 2017 gościc będzie Alicja Zagrodzka, która proponuje państwu:
PROPOZYCJA WYKŁADÓW PSYCHOPEDAGOGICZNYCH
INFORMACJE OGÓLNE
Wielu rodziców, nawet tworzących pełne rodziny, ma trudności w kontakcie z dziećmi. Rodzice często doświadczają bezradności, stosują metody, których sami nie uznają (krzyk, straszenie, bicie itd.), unikają konfliktów za wszelką cenę albo rozwiązują je siłowo, zaniedbują albo nadmiernie chronią dzieci, nie potrafią z nimi rozmawiać. Rzadko wynoszą dobre wzorce wychowania z własnego domu, nie przekazuje tego też szkoła, dlatego wielu rodziców potrzebuje powiększać wiedzę i doskonalić umiejętności psychopedagogiczne,
W rodzinach rozbitych dochodzą dodatkowe problemy: dużo trudnych uczuć u rodziców i u dzieci, dużo wątpliwości, jak rozmawiać z dziećmi o konflikcie małżeńskim i jakie decyzje podejmować w tej nowej sytuacji. Często są to też rodziny dotknięte przemocą lub uzależnieniem, a prawie zawsze – rodziny, w których zaburzona była komunikacja międzyludzka. Niektórzy rodzice rzadko widują swoje dzieci, więc jakość tego kontaktu ma wyjątkowo duże znaczenie i dla nich, i dla dzieci. Ci natomiast, którzy mają dzieci pod swoją niemal wyłączną opieką, są nią przeciążeni i nieraz „dostają” od dzieci i za siebie, i za nieobecnego rodzica, i za cały kryzys. Dlatego rodzice będący w poważnym kryzysie małżeńskim potrzebują psychoedukacji jeszcze bardziej niż rodzice, którzy nie są w takim kryzysie.
Dzieci, których rodzice są w poważnym kryzysie małżeńskim, przeżywają to bardzo mocno: pod względem psychologicznym ich sytuacja jest zbliżona do sytuacji osób, którym – dosłownie – zapada się ziemia pod nogami: osób doświadczonych kataklizmem lub wojną. Mogą też przeżywać rozstanie z jednym z rodziców tak, jak przeżywa się śmierć rodzica. Dlatego dzieci te często potrzebują pomocy z zewnątrz: kogoś, kto pomoże im „poczuć, co czują” i uchroni je przed chaosem i odcięciem się od trudnych uczuć. Potrzebują też bardziej niż przeciętne dzieci nauczyć się wyrażać swoje uczucia i ćwiczyć się w dobrej komunikacji z otoczeniem.
Proponuję dla chętnych SYCHARków i ich dzieci zajęcia psychoedukacyjne na niektórych turnusach „Wakacji z SYCHARem”. Może ktoś będzie chciał wykorzystać ten wakacyjny czas nie tylko na wypoczynek, ale też na pracę nad sobą.
W tej propozycji kładę większy nacisk na zajęcia z rodzicami, nie z dziećmi, z kilku powodów:
• Jeśli rodzice nauczą się nowych sposobów komunikacji, dzieci później będą uczyły się ich od rodziców; jeśli dzieci nauczą się nowych sposobów, rodzice mogą zareagować niezrozumieniem i niezadowoleniem i raczej nie nauczą się od dzieci.
• Rodzice mogą wykorzystać nowe sposoby komunikacji także w kontakcie ze współmałżonkiem, teściami i innymi osobami dorosłymi, co w SYCHARze jest bardzo potrzebne.
• Dzieci często potrzebują nie tylko psychoedukacji, ale też pracy terapeutycznej, która wymaga dłuższego czasu i powinna być prowadzona przez osobę z odpowiednimi kwalifikacjami.
INFORMACJE KONKRETNE
Dla turnusu w Mikoszewie proponuję:
1. Codzienne wykłady z prezentacją na temat „Dziecko w sytuacji kryzysu małżeńskiego rodziców – jak je chronić i wspierać”, połączone z elementami warsztatowymi i z wymianą doświadczeń w grupie chętnych rodziców. Każde takie spotkanie zajmie ok. 2 godzin.
Tematy spotkań:
1. Konflikty małżeńskie a dzieci: możliwe warianty
2. Co przeżywają i jak się zachowują dzieci w sytuacji kryzysu małżeńskiego rodziców, jakie trudności i zaburzenia zagrażają dzieciom
3. Dziecku należy się prawda o sytuacji kryzysu małżeńskiego rodziców – jak ją mówić z miłością
4. Przekazujemy dziecku obraz drugiego rodzica
5. Dziecko na linii frontu; dziecko, które odrzuca jednego rodzica lub oboje rodziców
6. Budowanie dobrej relacji z dzieckiem w sytuacji kryzysu małżeńskiego
2. Codzienną możliwość konsultacji indywidualnych dla rodziców – według potrzeb. Wydaje mi się, że takie konsultacje mogą być potrzebne zwłaszcza rodzicom, którzy:
• mają trudności w kontakcie z dziećmi: często doświadczają bezradności, złości lub poczucia winy; stosują metody, których same nie uznają (krzyk, straszenie, bicie itd.); szukają pomysłu na to, jak rozmawiać z dziećmi, jakie stawiać im wymagania i jak je skutecznie egzekwować,
• mają dodatkowe problemy w kontakcie z dziećmi z powodu kryzysu małżeńskiego (separacji, rozwodu itp.): nie wiedzą, jak rozmawiać z dziećmi o sytuacji kryzysowej; szukają sposobu na to, żeby je w tej sytuacji chronić i wspierać; rzadko widują swoje dzieci i obawiają się zaniku więzi lub przeciwnie – sprawują stałą, wyłączną opiekę nad dziećmi i są tym przeciążone,
• mają dobry kontakt z dziećmi i chciałyby mieć jeszcze lepszy: np. lepiej zrozumieć przeżycia i zachowania swoje lub dzieci; zastanowić się nad wyborem metod i strategii wychowawczych; poćwiczyć umiejętności komunikacyjne: wyrażanie swoich uczuć i potrzeb oraz aktywne, empatyczne słuchanie; poćwiczyć umiejętność stawiania i ochrony swoich granic oraz stawiania granic dzieciom.
Będzie z nami również Małgosia, która będzie przeprowadzała oraz koordynowała doświadczenia przyrodnicze.
Zapraszamy serdecznie