Wakacje z Sycharem - ORLINKI 3-14.08.2017
Moderator: Moderatorzy
Wakacje z Sycharem - ORLINKI 3-14.08.2017
Kochani,
serdecznie zapraszamy na TURNUS W ORLINKACH 3-14 SIERPNIA 2017r. z WARSZTATAMI PSYCHOPEDAGOGICZNYMI dla rodziców i dzieci.
Miejsce : Dom Formacyjny Szkoły Nowej Ewangelizacji w Orlinkach koło Gdańska - http://www.snegdansk.pl/dom-orlinki-3855#1
Warsztat prowadzą Alicja oraz Joanna:
Alicja: pedagog, ukończyła studia podyplomowe „Profilaktyka i terapia trudności wychowawczych – pomoc dziecku i rodzinie”. Ukończyła szkolenia w Ośrodku Rozwoju Edukacji uprawniające do prowadzenia warsztatów umiejętności wychowawczych I i II stopnia (dla dla rodziców i wychowawców oraz dla rodziców nastolatków) według programu „Szkoła dla rodziców i wychowawców”.
Doświadczenie zawodowe:
Od kilkunastu lat wykłada w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie (obecnie na stanowisku adiunkta), gdzie prowadzi m. in. warsztaty umiejętności wychowawczych dla studentów pedagogiki oraz seminarium magisterskie na temat „Dziecko w sytuacji kryzysu małżeńskiego rodziców”. Od kilku lat prowadzi warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców i nauczycieli, także w wersji autorskiej, poszerzonej o treści duchowe – są to warsztaty „Błogosławmy dzieciom”. Prowadzi także warsztaty psychoedukacyjne dla starszych dzieci i młodzieży oraz zajęcia dla młodszych dzieci z wykorzystaniem elementów psychodramy, choreoterapii i terapii baśnią.
Joanna: jest socjoterapeutką. Magister resocjalizacji, absolwentka Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW oraz kursu socjoterapii w Stowarzyszeniu Opta. Odbyła staż w Fundacji Powiślańskiej. Ukończyła szkolenie w Ośrodku Rozwoju Edukacji uprawniające do prowadzenia warsztatów umiejętności wychowawczych I stopnia według programu „Szkoła dla rodziców i wychowawców”.
Doświadczenie zawodowe: pracowała w świetlicach środowiskowych, prowadziła zajęcia socjoterapeutyczne w domu dziecka, współorganizowała obozy dla dzieci z domu dziecka. Dla starszej młodzieży prowadziła zajęcia edukacyjne (kluby pracy, grupa wolontariuszy w Programie Canada World Youth). Pracowała też z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie (pracownia ceramiki w Warsztatach Terapii Zajęciowej).
Jeśli rodzic chce, żeby dziecko uczestniczyło w warsztatach dla dzieci, sam musi uczestniczyć w warsztatach dla rodziców! Może być natomiast tak, że rodzic uczestniczy, a dziecko – nie.
Udział w warsztatach nie jest obowiązkowy. Na turnus zapraszamy również osoby, które chcą spędzić czas nad morzem, a nie będą brały udziału w warsztatach!!
Turnus organizowany jest przez ognisko Sycharu w Łukowie, kapłanem będzie Ich opiekun duchowy - Ks. Łukasz
Liczba miejsc ogółem: 50 osób
W tym mamy limit osób dorosłych biorących udział w warsztacie, tj. 12 miejsc.
Koszty pobytu, tj. zakwaterowanie + wyżywienie:
osoby dorosłe - 740,00 zł -
dzieci w wieku 12 - 16 lat - 550 zł
dzieci w wieku 3 - 11 lat - 370 zł
dzieci do 3-ech lat bez opłat
Dodatkowo, koszt udziału osoby dorosłej biorącej udział w warsztacie 360,00 zł plus koszt materiałów tj. książki i płyty 50,00 zł
dzieci biorą udział w warsztacie bezpłatnie
Uwaga: prosimy o sprawne zgłoszenia i wpłatę zaliczki tj. po 150,00 zł od osoby w terminie do 24.03.2017r /konieczność wpłaty zaliczki wynika z warunków rezerwacji miejsca/ - nr konta na wpłatę zaliczki będziemy wysyłać na maile podane w zgłoszeniach.
Jeśli sprawy finansowe stają się przeszkodą w podjęciu decyzji o zgłoszeniu na turnus, prosimy o pilny kontakt - na adres wakacje@sychar.org
Zapisy: przez formularz:
http://formularz.sychar.org/wakacje_z_sycharem.html" target="_blank
UWAGA: KAŻDY MUSI BYĆ ZGŁOSZONY NA ODDZIELNYM FORMULARZU, DZIECI TAKŻE!!!!
prosimy o zaznaczanie w "Informacjach dodatkowych" w formularzu, kto zapisuje się na warsztaty!!!
UWAGA: WAKACJE Z SYCHAREM SĄ BEZALKOHOLOWE!!!
Myślcie, planujcie, módlcie się i czekajcie na formularz
Z Bogiem.
serdecznie zapraszamy na TURNUS W ORLINKACH 3-14 SIERPNIA 2017r. z WARSZTATAMI PSYCHOPEDAGOGICZNYMI dla rodziców i dzieci.
Miejsce : Dom Formacyjny Szkoły Nowej Ewangelizacji w Orlinkach koło Gdańska - http://www.snegdansk.pl/dom-orlinki-3855#1
Warsztat prowadzą Alicja oraz Joanna:
Alicja: pedagog, ukończyła studia podyplomowe „Profilaktyka i terapia trudności wychowawczych – pomoc dziecku i rodzinie”. Ukończyła szkolenia w Ośrodku Rozwoju Edukacji uprawniające do prowadzenia warsztatów umiejętności wychowawczych I i II stopnia (dla dla rodziców i wychowawców oraz dla rodziców nastolatków) według programu „Szkoła dla rodziców i wychowawców”.
Doświadczenie zawodowe:
Od kilkunastu lat wykłada w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie (obecnie na stanowisku adiunkta), gdzie prowadzi m. in. warsztaty umiejętności wychowawczych dla studentów pedagogiki oraz seminarium magisterskie na temat „Dziecko w sytuacji kryzysu małżeńskiego rodziców”. Od kilku lat prowadzi warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców i nauczycieli, także w wersji autorskiej, poszerzonej o treści duchowe – są to warsztaty „Błogosławmy dzieciom”. Prowadzi także warsztaty psychoedukacyjne dla starszych dzieci i młodzieży oraz zajęcia dla młodszych dzieci z wykorzystaniem elementów psychodramy, choreoterapii i terapii baśnią.
Joanna: jest socjoterapeutką. Magister resocjalizacji, absolwentka Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW oraz kursu socjoterapii w Stowarzyszeniu Opta. Odbyła staż w Fundacji Powiślańskiej. Ukończyła szkolenie w Ośrodku Rozwoju Edukacji uprawniające do prowadzenia warsztatów umiejętności wychowawczych I stopnia według programu „Szkoła dla rodziców i wychowawców”.
Doświadczenie zawodowe: pracowała w świetlicach środowiskowych, prowadziła zajęcia socjoterapeutyczne w domu dziecka, współorganizowała obozy dla dzieci z domu dziecka. Dla starszej młodzieży prowadziła zajęcia edukacyjne (kluby pracy, grupa wolontariuszy w Programie Canada World Youth). Pracowała też z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie (pracownia ceramiki w Warsztatach Terapii Zajęciowej).
Jeśli rodzic chce, żeby dziecko uczestniczyło w warsztatach dla dzieci, sam musi uczestniczyć w warsztatach dla rodziców! Może być natomiast tak, że rodzic uczestniczy, a dziecko – nie.
Udział w warsztatach nie jest obowiązkowy. Na turnus zapraszamy również osoby, które chcą spędzić czas nad morzem, a nie będą brały udziału w warsztatach!!
Turnus organizowany jest przez ognisko Sycharu w Łukowie, kapłanem będzie Ich opiekun duchowy - Ks. Łukasz
Liczba miejsc ogółem: 50 osób
W tym mamy limit osób dorosłych biorących udział w warsztacie, tj. 12 miejsc.
Koszty pobytu, tj. zakwaterowanie + wyżywienie:
osoby dorosłe - 740,00 zł -
dzieci w wieku 12 - 16 lat - 550 zł
dzieci w wieku 3 - 11 lat - 370 zł
dzieci do 3-ech lat bez opłat
Dodatkowo, koszt udziału osoby dorosłej biorącej udział w warsztacie 360,00 zł plus koszt materiałów tj. książki i płyty 50,00 zł
dzieci biorą udział w warsztacie bezpłatnie
Uwaga: prosimy o sprawne zgłoszenia i wpłatę zaliczki tj. po 150,00 zł od osoby w terminie do 24.03.2017r /konieczność wpłaty zaliczki wynika z warunków rezerwacji miejsca/ - nr konta na wpłatę zaliczki będziemy wysyłać na maile podane w zgłoszeniach.
Jeśli sprawy finansowe stają się przeszkodą w podjęciu decyzji o zgłoszeniu na turnus, prosimy o pilny kontakt - na adres wakacje@sychar.org
Zapisy: przez formularz:
http://formularz.sychar.org/wakacje_z_sycharem.html" target="_blank
UWAGA: KAŻDY MUSI BYĆ ZGŁOSZONY NA ODDZIELNYM FORMULARZU, DZIECI TAKŻE!!!!
prosimy o zaznaczanie w "Informacjach dodatkowych" w formularzu, kto zapisuje się na warsztaty!!!
UWAGA: WAKACJE Z SYCHAREM SĄ BEZALKOHOLOWE!!!
Myślcie, planujcie, módlcie się i czekajcie na formularz
Z Bogiem.
Ostatnio zmieniony 07 mar 2017, 20:53 przez Anonymous, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Wakacje z Sycharem - ORLINKI 3-14.08.2017
"Turnus organizowany jest przez ognisko Sycharu w Łukowie, kapłanem będzie Ich opiekun duchowy - Ks. Łukasz "
W rzeczywistości, będziemy mieli jeszcze ks. Zbigniewa Wądrzyka od 10-ego sierpnia do końca turnusu!!! Dla zaczęty proszę, posłuchajmy: https://www.youtube.com/watch?v=O-PgpxHmgRs" target="_blank
W rzeczywistości, będziemy mieli jeszcze ks. Zbigniewa Wądrzyka od 10-ego sierpnia do końca turnusu!!! Dla zaczęty proszę, posłuchajmy: https://www.youtube.com/watch?v=O-PgpxHmgRs" target="_blank
Re: Wakacje z Sycharem - ORLINKI 3-14.08.2017
Myślę, że przed podjęciem decyzji zgłoszenia, rodzice chętnie zapoznają się z tematyką, która będzie realizowana w warsztatach, które poprowadzi dla nas Alicja.
PROPOZYCJA WARSZTATÓW I WYKŁADÓW PSYCHOPEDAGOGICZNYCH NA „WAKACJACH Z SYCHAREM” 2017
1. Informacje ogólne
Wielu rodziców, nawet tworzących pełne rodziny, ma trudności w kontakcie z dziećmi. Rodzice często doświadczają bezradności, stosują metody, których sami nie uznają (krzyk, straszenie, bicie itd.), unikają konfliktów za wszelką cenę albo rozwiązują je siłowo, zaniedbują albo nadmiernie chronią dzieci, nie potrafią z nimi rozmawiać. Rzadko wynoszą dobre wzorce wychowania z własnego domu, nie przekazuje tego też szkoła, dlatego wielu rodziców potrzebuje powiększać wiedzę i doskonalić umiejętności psychopedagogiczne,
W rodzinach rozbitych dochodzą dodatkowe problemy: dużo trudnych uczuć u rodziców i u dzieci, dużo wątpliwości, jak rozmawiać z dziećmi o konflikcie małżeńskim i jakie decyzje podejmować w tej nowej sytuacji. Często są to też rodziny dotknięte przemocą lub uzależnieniem, a prawie zawsze rodziny, w których zaburzona była komunikacja międzyludzka. Niektórzy rodzice rzadko widują swoje dzieci, więc jakość tego kontaktu ma wyjątkowo duże znaczenie i dla nich, i dla dzieci. Ci natomiast, którzy mają dzieci pod swoją niemal wyłączną opieką, są nią przeciążeni i nieraz „dostają” od dzieci i za siebie, i za nieobecnego rodzica, i za cały kryzys. Dlatego rodzice będący w poważnym kryzysie małżeńskim potrzebują psychoedukacji jeszcze bardziej niż rodzice, którzy nie są w takim kryzysie.
Dzieci, których rodzice są w poważnym kryzysie małżeńskim, przeżywają to bardzo mocno: pod względem psychologicznym ich sytuacja jest zbliżona do sytuacji osób, którym dosłownie zapada się ziemia pod nogami: osób doświadczonych kataklizmem lub wojną. Mogą też przeżywać rozstanie z jednym z rodziców tak, jak przeżywa się śmierć rodzica. Dlatego dzieci te często potrzebują pomocy z zewnątrz: kogoś, kto pomoże im „poczuć, co czują” i uchroni je przed chaosem i odcięciem się od trudnych uczuć. Potrzebują też bardziej niż przeciętne dzieci nauczyć się wyrażać swoje uczucia i ćwiczyć się w dobrej komunikacji z otoczeniem.
Proponuję dla chętnych SYCHARków i ich dzieci zajęcia psychoedukacyjne na niektórych turnusach „Wakacji z SYCHARem”. Może ktoś będzie chciał wykorzystać ten wakacyjny czas nie tylko na wypoczynek, ale też na pracę nad sobą.
W tej propozycji kładę większy nacisk na zajęcia z rodzicami, nie z dziećmi, z kilku powodów:
Jeśli rodzice nauczą się nowych sposobów komunikacji, dzieci później będą uczyły się ich od rodziców; jeśli dzieci nauczą się nowych sposobów, rodzice mogą zareagować niezrozumieniem i niezadowoleniem i raczej nie nauczą się od dzieci.
Rodzice mogą wykorzystać nowe sposoby komunikacji także w kontakcie ze współmałżonkiem, teściami i innymi osobami dorosłymi, co w SYCHARze jest bardzo potrzebne.
Dzieci często potrzebują nie tylko psychoedukacji, ale też pracy terapeutycznej, która wymaga dłuższego czasu i powinna być prowadzona przez osobę z odpowiednimi kwalifikacjami.
Moje kwalifikacje:
jestem pedagogiem, ukończyłam studia podyplomowe „Profilaktyka i terapia trudności wychowawczych pomoc dziecku i rodzinie”. Ukończyłam szkolenia w Ośrodku Rozwoju Edukacji uprawniające do prowadzenia warsztatów umiejętności wychowawczych I i III stopnia (dla dla rodziców i wychowawców oraz dla rodziców nastolatków) według programu „Szkoła dla rodziców i wychowawców”.
Moje doświadczenie zawodowe:
Od kilkunastu lat wykładam w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie (obecnie na stanowisku adiunkta), gdzie prowadzę m. in. warsztaty umiejętności wychowawczych dla studentów pedagogiki oraz seminarium magisterskie na temat „Dziecko w sytuacji kryzysu małżeńskiego rodziców”. Od kilku lat prowadzę warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców i nauczycieli, także w wersji autorskiej, poszerzonej o treści duchowe są to warsztaty „Błogosławmy dzieciom”. Prowadzę także warsztaty psychoedukacyjne dla starszych dzieci i młodzieży oraz zajęcia dla młodszych dzieci z wykorzystaniem elementów psychodramy, choreoterapii i terapii baśnią.
TURNUS W ORLINKACH 3-14 SIERPNIA
Propozycja zajęć psychoedukacyjnych w Orlinkach
Dla rodziców: jednorazowy podstawowy wykład z prezentacją na temat „Dziecko w sytuacji kryzysu małżeńskiego rodziców jak je chronić i wspierać” (ok. 2 godzin) oraz codziennie (każde spotkanie: 3,5 godziny) warsztaty umiejętności wychowawczych według nieco skróconego programu „Błogosławmy dzieciom”. Tematy spotkań:
Spotkanie pierwsze:Do czego wychowujemy?, czyli określenie priorytetów w wychowaniu, Co to jest błogosławieństwo i przekleństwo wychowaniu dzieci?, oraz: Akceptacja dziecka jako ważny czynnik w budowaniu relacji. Cele spotkania: świadome formułowanie celów w kontakcie z dziećmi, uświadomienie sobie, jak nasze słowa i zachowania wpływają dzieci w sferze duchowej i psychicznej, a także poznanie własnych ograniczeń w akceptowaniu dzieci i podjęcie pracy w tym obszarze.
Spotkanie drugie i trzecie: Uczucia. Cele spotkań: wyposażenie w umiejętność czytelnego dla innych wyrażania swoich uczuć i aktywnego, empatycznego słuchania, kiedy dzieci mówią o swoich uczuciach. Uświadomienie sobie, jaką rolę pełnią uczuci, jak szkodliwe jest ich tłumienie i jak możemy kształtować emocjonalną dojrzałość dzieci.
Spotkanie czwarte i piąte: Granice w kontaktach z innymi ludźmi czym są i czemu służą, jaka jest ich rola w wychowaniu. Cele spotkań: zdobycie umiejętności stawiania i ochrony swoich granic z szacunkiem wobec innych ludzi. Uświadomienie sobie własnych ograniczeń i trudności związanych ze stawianiem granic i podjęcie nad tym pracy.
Spotkanie szóste: Zachęcanie do współpracy czyli co zrobić, żeby dziecko robiło to, na czym nam zależy. Cel spotkania: zdobycie umiejętności, które angażują dzieci do współpracy wypływającej z wewnętrznego przekonania o jej wartości.
Spotkanie siódme:Zamiast karania czyli co zrobić, jeśli dziecko jednak nie zrobiło tego, czego oczekujemy.Cele spotkania: uświadomienie sobie, jakie są destrukcyjne skutki stosowania kar, nabycie umiejętności wpływania na dzieci przez konfrontowanie ich z konsekwencjami nieakceptowanych zachowań.
Spotkanie ósme: Rozwiązywanie problemów i konfliktów czyli co zrobić, jeśli trudna sytuacja się powtarza, jak prowadzić rozmowę z dzieckiem w sytuacji powtarzającego się problemu lub konfliktu. Cel spotkania: nabycie umiejętności osiągania konsensusu, zaspokajającego potrzeby wszystkich osób zaangażowanych w sytuację konfliktową.
Spotkanie jedenaste: Uwalnianie od roli, czyli jak nie przekazywać dziecku szkodliwych stereotypów o nim samym.Cele spotkania: uświadomienie sobie, jakie koszty ponoszą dzieci „etykietowane” przez innych, zdobycie umiejętności pozwalających dziecku na przyswojenie konstruktywnych przekonań dotyczących swojej osoby.
Spotkanie dwunaste: Pochwały, czyli jak doceniać dziecko i budować jego adekwatną samoocenę oraz poczucie własnej wartości. Cel spotkania: nabycie umiejętności doceniania dziecka w korzystny dla jego rozwoju sposób.
Podstawa warsztatów: program „Szkoły dla Rodziców i wychowawców” (według książki Adele Faber i Elaine Mazlish Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły), elementy Porozumienia Bez Przemocy (tzw. „język żyrafy” Marshalla Rosenberga) oraz Pismo Św. i książka Marii Vadii Twój język ma moc.
Dla dzieci (w każdym wieku) warsztaty według programu autorskiego. Każde spotkanie: ok. pół godziny w grupie wiekowej. Któregoś dnia (np. drugiego) nie byłoby spotkania dla dzieci (bo byłby wykład dla rodziców). Tematy spotkań (kolejność może być inna niż tu podana):
Spotkanie pierwsze: Poznajemy się lepiej (zabawy integracyjne). Cel spotkania: nawiązanie relacji między dziećmi oraz między dziećmi i osobą prowadzącą, zbudowanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania.
Spotkanie drugie: Nazywanie i wyrażanie uczuć (kalambury i inne zabawy). Cel spotkania: uświadomienie dzieciom roli uczuć, ćwiczenie się w rozpoznawaniu i komunikowaniu tego, co czujemy oraz w odczytywaniu uczuć u innych osób; uświadomienie dzieciom szkodliwości tłumienia uczuć.
Spotkanie trzecie: „Język szakala”. Cel spotkania: uświadomienie dzieciom szkodliwości oskarżania, obwiniania.
Spotkanie czwarte i piąte: Komunikaty „ja”, czyli „język żyrafy”. Cel spotkań: ćwiczenie się w skutecznej, konstruktywnej komunikacji, czyli w bezpośrednim wyrażaniu swoich uczuć i potrzeb: „lubię”, „nie lubię”, „chciałbym”, „potrzebuję”, „zależy mi” itp.
Spotkanie szóste i siódme: Asertywne stawianie granic. Cel spotkań: ćwiczenie się w skutecznej ochronie swoich granic, które nie narusza granic innych osób (m. in. w asertywnej odmowie, która może być przydatna np. wówczas, kiedy rówieśnicy namawiają do czegoś, czego dziecko nie chce zrobić).
Spotkanie ósme: Metoda rozwiązywania konfliktów tzw. „bez porażek” (negocjowanie potrzeb, według T. Gordona). Cel spotkania: ćwiczenie się w skutecznym sposobie rozwiązywania konfliktów z rówieśnikami, który prowadzi do konsensusu, czyli znalezienia rozwiązania zadowalającego obie strony.
Spotkanie dziewiąte, dziesiąte i jedenaste: Bajki terapeutyczne. Cel spotkań: odblokowanie i przepracowanie trudnych emocji, przeżywanych przez dzieci (np. lęku, złości, nienawiści, smutku, poczucia straty).
Sprawy praktyczne dotyczące turnusu w Orlinkach
Rodzice uczestniczący w warsztatach w Orlinkach powinni mieć kupione 2 książki: Adele Faber i Elaine Mazlish Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły) oraz Marii Vadii Twój język ma moc, łączny koszt książek: ok. 40 zł, do tego dla każdego uczestnika zeszyt i płytka, łączny koszt wszystkich materiałów: ok. 50 zł.
Proponuję zorganizować warsztaty dla rodziców przed południem, dla dzieci po południu (chodzi o to, żeby rodzice mogli tego samego dnia „przećwiczyć” na dzieciach to, czego się nauczyli).
Metody pracy na warsztatach: psychodrama, dyskusja, „burza mózgów”, wizualizacja (tzn. wyobrażanie sobie czegoś w postaci obrazowej, ewent. rysowanie tego) i różne inne. Metody pracy z dziećmi dostosowuję do ich wieku.
Jeśli rodzic chce, żeby dziecko uczestniczyło w warsztatach dla dzieci, sam musi uczestniczyć w warsztatach dla rodziców! Może być natomiast tak, że rodzic uczestniczy, a dziecko nie.
____________________________________________________________________________________________________
Kochani - full-opcja!!!
PROPOZYCJA WARSZTATÓW I WYKŁADÓW PSYCHOPEDAGOGICZNYCH NA „WAKACJACH Z SYCHAREM” 2017
1. Informacje ogólne
Wielu rodziców, nawet tworzących pełne rodziny, ma trudności w kontakcie z dziećmi. Rodzice często doświadczają bezradności, stosują metody, których sami nie uznają (krzyk, straszenie, bicie itd.), unikają konfliktów za wszelką cenę albo rozwiązują je siłowo, zaniedbują albo nadmiernie chronią dzieci, nie potrafią z nimi rozmawiać. Rzadko wynoszą dobre wzorce wychowania z własnego domu, nie przekazuje tego też szkoła, dlatego wielu rodziców potrzebuje powiększać wiedzę i doskonalić umiejętności psychopedagogiczne,
W rodzinach rozbitych dochodzą dodatkowe problemy: dużo trudnych uczuć u rodziców i u dzieci, dużo wątpliwości, jak rozmawiać z dziećmi o konflikcie małżeńskim i jakie decyzje podejmować w tej nowej sytuacji. Często są to też rodziny dotknięte przemocą lub uzależnieniem, a prawie zawsze rodziny, w których zaburzona była komunikacja międzyludzka. Niektórzy rodzice rzadko widują swoje dzieci, więc jakość tego kontaktu ma wyjątkowo duże znaczenie i dla nich, i dla dzieci. Ci natomiast, którzy mają dzieci pod swoją niemal wyłączną opieką, są nią przeciążeni i nieraz „dostają” od dzieci i za siebie, i za nieobecnego rodzica, i za cały kryzys. Dlatego rodzice będący w poważnym kryzysie małżeńskim potrzebują psychoedukacji jeszcze bardziej niż rodzice, którzy nie są w takim kryzysie.
Dzieci, których rodzice są w poważnym kryzysie małżeńskim, przeżywają to bardzo mocno: pod względem psychologicznym ich sytuacja jest zbliżona do sytuacji osób, którym dosłownie zapada się ziemia pod nogami: osób doświadczonych kataklizmem lub wojną. Mogą też przeżywać rozstanie z jednym z rodziców tak, jak przeżywa się śmierć rodzica. Dlatego dzieci te często potrzebują pomocy z zewnątrz: kogoś, kto pomoże im „poczuć, co czują” i uchroni je przed chaosem i odcięciem się od trudnych uczuć. Potrzebują też bardziej niż przeciętne dzieci nauczyć się wyrażać swoje uczucia i ćwiczyć się w dobrej komunikacji z otoczeniem.
Proponuję dla chętnych SYCHARków i ich dzieci zajęcia psychoedukacyjne na niektórych turnusach „Wakacji z SYCHARem”. Może ktoś będzie chciał wykorzystać ten wakacyjny czas nie tylko na wypoczynek, ale też na pracę nad sobą.
W tej propozycji kładę większy nacisk na zajęcia z rodzicami, nie z dziećmi, z kilku powodów:
Jeśli rodzice nauczą się nowych sposobów komunikacji, dzieci później będą uczyły się ich od rodziców; jeśli dzieci nauczą się nowych sposobów, rodzice mogą zareagować niezrozumieniem i niezadowoleniem i raczej nie nauczą się od dzieci.
Rodzice mogą wykorzystać nowe sposoby komunikacji także w kontakcie ze współmałżonkiem, teściami i innymi osobami dorosłymi, co w SYCHARze jest bardzo potrzebne.
Dzieci często potrzebują nie tylko psychoedukacji, ale też pracy terapeutycznej, która wymaga dłuższego czasu i powinna być prowadzona przez osobę z odpowiednimi kwalifikacjami.
Moje kwalifikacje:
jestem pedagogiem, ukończyłam studia podyplomowe „Profilaktyka i terapia trudności wychowawczych pomoc dziecku i rodzinie”. Ukończyłam szkolenia w Ośrodku Rozwoju Edukacji uprawniające do prowadzenia warsztatów umiejętności wychowawczych I i III stopnia (dla dla rodziców i wychowawców oraz dla rodziców nastolatków) według programu „Szkoła dla rodziców i wychowawców”.
Moje doświadczenie zawodowe:
Od kilkunastu lat wykładam w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie (obecnie na stanowisku adiunkta), gdzie prowadzę m. in. warsztaty umiejętności wychowawczych dla studentów pedagogiki oraz seminarium magisterskie na temat „Dziecko w sytuacji kryzysu małżeńskiego rodziców”. Od kilku lat prowadzę warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców i nauczycieli, także w wersji autorskiej, poszerzonej o treści duchowe są to warsztaty „Błogosławmy dzieciom”. Prowadzę także warsztaty psychoedukacyjne dla starszych dzieci i młodzieży oraz zajęcia dla młodszych dzieci z wykorzystaniem elementów psychodramy, choreoterapii i terapii baśnią.
TURNUS W ORLINKACH 3-14 SIERPNIA
Propozycja zajęć psychoedukacyjnych w Orlinkach
Dla rodziców: jednorazowy podstawowy wykład z prezentacją na temat „Dziecko w sytuacji kryzysu małżeńskiego rodziców jak je chronić i wspierać” (ok. 2 godzin) oraz codziennie (każde spotkanie: 3,5 godziny) warsztaty umiejętności wychowawczych według nieco skróconego programu „Błogosławmy dzieciom”. Tematy spotkań:
Spotkanie pierwsze:Do czego wychowujemy?, czyli określenie priorytetów w wychowaniu, Co to jest błogosławieństwo i przekleństwo wychowaniu dzieci?, oraz: Akceptacja dziecka jako ważny czynnik w budowaniu relacji. Cele spotkania: świadome formułowanie celów w kontakcie z dziećmi, uświadomienie sobie, jak nasze słowa i zachowania wpływają dzieci w sferze duchowej i psychicznej, a także poznanie własnych ograniczeń w akceptowaniu dzieci i podjęcie pracy w tym obszarze.
Spotkanie drugie i trzecie: Uczucia. Cele spotkań: wyposażenie w umiejętność czytelnego dla innych wyrażania swoich uczuć i aktywnego, empatycznego słuchania, kiedy dzieci mówią o swoich uczuciach. Uświadomienie sobie, jaką rolę pełnią uczuci, jak szkodliwe jest ich tłumienie i jak możemy kształtować emocjonalną dojrzałość dzieci.
Spotkanie czwarte i piąte: Granice w kontaktach z innymi ludźmi czym są i czemu służą, jaka jest ich rola w wychowaniu. Cele spotkań: zdobycie umiejętności stawiania i ochrony swoich granic z szacunkiem wobec innych ludzi. Uświadomienie sobie własnych ograniczeń i trudności związanych ze stawianiem granic i podjęcie nad tym pracy.
Spotkanie szóste: Zachęcanie do współpracy czyli co zrobić, żeby dziecko robiło to, na czym nam zależy. Cel spotkania: zdobycie umiejętności, które angażują dzieci do współpracy wypływającej z wewnętrznego przekonania o jej wartości.
Spotkanie siódme:Zamiast karania czyli co zrobić, jeśli dziecko jednak nie zrobiło tego, czego oczekujemy.Cele spotkania: uświadomienie sobie, jakie są destrukcyjne skutki stosowania kar, nabycie umiejętności wpływania na dzieci przez konfrontowanie ich z konsekwencjami nieakceptowanych zachowań.
Spotkanie ósme: Rozwiązywanie problemów i konfliktów czyli co zrobić, jeśli trudna sytuacja się powtarza, jak prowadzić rozmowę z dzieckiem w sytuacji powtarzającego się problemu lub konfliktu. Cel spotkania: nabycie umiejętności osiągania konsensusu, zaspokajającego potrzeby wszystkich osób zaangażowanych w sytuację konfliktową.
Spotkanie jedenaste: Uwalnianie od roli, czyli jak nie przekazywać dziecku szkodliwych stereotypów o nim samym.Cele spotkania: uświadomienie sobie, jakie koszty ponoszą dzieci „etykietowane” przez innych, zdobycie umiejętności pozwalających dziecku na przyswojenie konstruktywnych przekonań dotyczących swojej osoby.
Spotkanie dwunaste: Pochwały, czyli jak doceniać dziecko i budować jego adekwatną samoocenę oraz poczucie własnej wartości. Cel spotkania: nabycie umiejętności doceniania dziecka w korzystny dla jego rozwoju sposób.
Podstawa warsztatów: program „Szkoły dla Rodziców i wychowawców” (według książki Adele Faber i Elaine Mazlish Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły), elementy Porozumienia Bez Przemocy (tzw. „język żyrafy” Marshalla Rosenberga) oraz Pismo Św. i książka Marii Vadii Twój język ma moc.
Dla dzieci (w każdym wieku) warsztaty według programu autorskiego. Każde spotkanie: ok. pół godziny w grupie wiekowej. Któregoś dnia (np. drugiego) nie byłoby spotkania dla dzieci (bo byłby wykład dla rodziców). Tematy spotkań (kolejność może być inna niż tu podana):
Spotkanie pierwsze: Poznajemy się lepiej (zabawy integracyjne). Cel spotkania: nawiązanie relacji między dziećmi oraz między dziećmi i osobą prowadzącą, zbudowanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania.
Spotkanie drugie: Nazywanie i wyrażanie uczuć (kalambury i inne zabawy). Cel spotkania: uświadomienie dzieciom roli uczuć, ćwiczenie się w rozpoznawaniu i komunikowaniu tego, co czujemy oraz w odczytywaniu uczuć u innych osób; uświadomienie dzieciom szkodliwości tłumienia uczuć.
Spotkanie trzecie: „Język szakala”. Cel spotkania: uświadomienie dzieciom szkodliwości oskarżania, obwiniania.
Spotkanie czwarte i piąte: Komunikaty „ja”, czyli „język żyrafy”. Cel spotkań: ćwiczenie się w skutecznej, konstruktywnej komunikacji, czyli w bezpośrednim wyrażaniu swoich uczuć i potrzeb: „lubię”, „nie lubię”, „chciałbym”, „potrzebuję”, „zależy mi” itp.
Spotkanie szóste i siódme: Asertywne stawianie granic. Cel spotkań: ćwiczenie się w skutecznej ochronie swoich granic, które nie narusza granic innych osób (m. in. w asertywnej odmowie, która może być przydatna np. wówczas, kiedy rówieśnicy namawiają do czegoś, czego dziecko nie chce zrobić).
Spotkanie ósme: Metoda rozwiązywania konfliktów tzw. „bez porażek” (negocjowanie potrzeb, według T. Gordona). Cel spotkania: ćwiczenie się w skutecznym sposobie rozwiązywania konfliktów z rówieśnikami, który prowadzi do konsensusu, czyli znalezienia rozwiązania zadowalającego obie strony.
Spotkanie dziewiąte, dziesiąte i jedenaste: Bajki terapeutyczne. Cel spotkań: odblokowanie i przepracowanie trudnych emocji, przeżywanych przez dzieci (np. lęku, złości, nienawiści, smutku, poczucia straty).
Sprawy praktyczne dotyczące turnusu w Orlinkach
Rodzice uczestniczący w warsztatach w Orlinkach powinni mieć kupione 2 książki: Adele Faber i Elaine Mazlish Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły) oraz Marii Vadii Twój język ma moc, łączny koszt książek: ok. 40 zł, do tego dla każdego uczestnika zeszyt i płytka, łączny koszt wszystkich materiałów: ok. 50 zł.
Proponuję zorganizować warsztaty dla rodziców przed południem, dla dzieci po południu (chodzi o to, żeby rodzice mogli tego samego dnia „przećwiczyć” na dzieciach to, czego się nauczyli).
Metody pracy na warsztatach: psychodrama, dyskusja, „burza mózgów”, wizualizacja (tzn. wyobrażanie sobie czegoś w postaci obrazowej, ewent. rysowanie tego) i różne inne. Metody pracy z dziećmi dostosowuję do ich wieku.
Jeśli rodzic chce, żeby dziecko uczestniczyło w warsztatach dla dzieci, sam musi uczestniczyć w warsztatach dla rodziców! Może być natomiast tak, że rodzic uczestniczy, a dziecko nie.
____________________________________________________________________________________________________
Kochani - full-opcja!!!
Re: Wakacje z Sycharem - ORLINKI 3-14.08.2017
Mam dwójkę dzieci 8 lat i 2.Czy bedzie zapewniona opieka w czasie warsztatow dla tak małego dziecka?
Re: Wakacje z Sycharem - ORLINKI 3-14.08.2017
Tak, w czasie warsztatów dla rodziców będzie zapewniona opieka dla dzieci.
Bożego dnia.
Bożego dnia.
Re: Wakacje z Sycharem - ORLINKI 3-14.08.2017
Potwierdzam za Małgosią - zapewnimy opiekę osób z doświadczeniem - dla dzieci, w czasie kiedy rodzice będą na warsztacie.Sama_ja pisze:Mam dwójkę dzieci 8 lat i 2.Czy bedzie zapewniona opieka w czasie warsztatow dla tak małego dziecka?
Re: Wakacje z Sycharem - ORLINKI 3-14.08.2017
Na turnus do Orlinek zapraszamy też Sycharki i Sycharków, którzy zechcą z nami, w tym czasie i w tym miejscy wypoczywać. Mamy na takie rozwiązanie około 20-tu miejsc.
Re: Wakacje z Sycharem - ORLINKI 3-14.08.2017
A to osoba naszego opiekuna ks. Łukasza w słowie na niedzielę: Ks. Łukasz Kałaska mówi o głodzie miłości i o zdradzie.
https://www.youtube.com/watch?v=Z9-5urXRs4M" target="_blank
https://www.youtube.com/watch?v=Z9-5urXRs4M" target="_blank
Re: Wakacje z Sycharem - ORLINKI 3-14.08.2017
Kochani,
rozpoczynamy zapisy!!!!!! zajrzyjcie do pierwszego postu - jest tam już formularz - do dzieła!!!!!!
rozpoczynamy zapisy!!!!!! zajrzyjcie do pierwszego postu - jest tam już formularz - do dzieła!!!!!!
Re: Wakacje z Sycharem - ORLINKI 3-14.08.2017
Pierwsze zgłoszenia - już wpływają.
Zapraszamy do zapisów!!!
Zapraszamy do zapisów!!!
Re: Wakacje z Sycharem - ORLINKI 3-14.08.2017
Wysłałam swoje zgłoszenie .... ups .... z gafą.
UWAGA!Proszę pamiętajcie, że konieczne jest wpisanie w formularzu zgłoszeniowym, czy zgłaszam się na warsztat.
UWAGA!Proszę pamiętajcie, że konieczne jest wpisanie w formularzu zgłoszeniowym, czy zgłaszam się na warsztat.
Re: Wakacje z Sycharem - ORLINKI 3-14.08.2017
hubcia576 pisze:Wysłałam swoje zgłoszenie .... ups .... z gafą.
UWAGA!Proszę pamiętajcie, że konieczne jest wpisanie w formularzu zgłoszeniowym, czy zgłaszam się na warsztat.
Rowniez ,niestety nie doczytalam i dzieci wpisalam raz w moim i drugi raz odzielnie.
przepraszam za zamieszanie
Re: Wakacje z Sycharem - ORLINKI 3-14.08.2017
Rozczytamy, a w razie wątpliwości będziemy dzwonić wkrótces zona pisze:
Rowniez ,niestety nie doczytalam i dzieci wpisalam raz w moim i drugi raz odzielnie.
przepraszam za zamieszanie
Re: Wakacje z Sycharem - ORLINKI 3-14.08.2017
Nie wpisałam że chce na warsztaty, a gdzie to trzeba było? Mozna teraz jakoś dopisac?